Workshop - "Styrka frivilligheit i Nord-Gudbrandsdalen"

Kva grep kan gjerast for å styrke frivilligheita lokalt og regionalt? Dette er eit hovudspørsmål for eit prosjekt som no er sett i gang via Regionrådet med støtte frå Innlandet fylkeskommune og Innlandet idrettskrets.

Mange lag og organisasjonar har delteke i ei kartlegging inn mot denne workshopen, og kartlegginga dannar og grunnlag for kva tema som blir teke opp.

Illustrasjonsfoto frivillige hender i været - Klikk for stort bildeIllustrasjonsfoto frivillige hender i været Pixabay

Følgjande informasjon er sendt ut frå Regionrådet v. Stian Høglien:

"I disse dager pågår et prosjekt – presist et forprosjekt – som heter "Styrket frivillighet i Nord-Gudbrandsdal". Prosjektets misjon er å arbeide frem gode tiltak som kan understøtte og styrke frivilligheten i Nord-Gudbrandsdal.

Bak prosjektet står Regionrådet (IPR Nord-Gudbrandsdal) med støtte fra Innlandet fylkeskommune og Innlandet idrettskrets. Sel idrettsråd, Vågå idrettsråd, samt representanter fra Otta IL og Vågå IL er sentrale i prosjektets arbeidsgruppe. Se ellers vedleggene for kort informasjon og beskrivelse

På vegne av prosjektets arbeidsgruppe ønsker jeg å invitere deres forening til Workshop på Otta Kulturhus mandag 4. september og i Vågå Kulturhus tirsdag 5. september kl. 16.30 – 21.00. Temaer for Workshopen bygger på funn fra kartlegging som et bredt utvalg foreninger i Vågå og Sel har bidratt til. Håper flere fra deres forening har anledning til å møte denne kvelden.

Dette skal være et idémøte der kreativiteten skal få blomstre. Meninger og ideer skal sitte løst. Vi skal få mulige gode tiltak og løsninger på bordet, fremfor å fokusere på utfordringer og konsekvenser. Det blir rett og slett en god anledning til å komme å si hva en mener, tror og tenker kan være riktig å få på plass for å styrke frivilligheten lokalt - og regionalt!

Tidsplan for kvelden:

• Fra kl. 16.30: Middag med gryterett/ris og salat*
  • Kl. 17.15: Innledning ved Stian Høglien (IPR) og Pål Erik Heimstad (Innlandet IK)
  • Kl. 17.30: Tema 1 Samarbeid og samhandling v/Petter Norstrøm (ekstern veileder workshop)
  • Kl. 18.45: Tema 2 Rekruttering v/ Petter Norstrøm
  • Kl. 20.00: Tema 3 Økonomiske barrierer for deltagelse v/ Petter Norstrøm
  • Kl. 21.00: Avslutning v/ Stian Høglien og Pål Erik Heimstad

*Ytterligere pauser m/forfriskninger gis underveis

Foreningen bestemmer selv hvem som møter og dere kan møte med inntil fire fra hver forening.

Vi har sett på kartleggingen dere har bidratt til og funnet ut tre temaer som vi skal ta utgangspunkt i når vi gjennomfører workshopen. Vedlagt følger sentrale spørsmål rundt disse tre områdene (PDF, 42 kB). Håper noen fra deres forening har mulighet til å delta.

På grunn av matservering ønsker vi påmelding innen torsdag 31. august til Stian Høglien – stian.hoglien@regionkontoret.no

Har du spørsmål? Ta kontakt!"