SØKNAD OM NEDSETT FORELDREBETALING BARNEHAGE 2021/2022

Nasjonal ordning for reduksjon i foreldrebetaling barnehage

"Ingen husholdninger skal betale mer enn 6 % av inntekten sin for en barnehageplass. Foreldrebetalingen er også begrenset av maksimalprisen. Fra 1. januar 2021 er maksprisen 3 230 kroner per måned.

Gratis kjernetid

Fra 1. august 2016 har alle 3-, 4- og 5-åringer, og barn med utsatt skolestart, som bor i husholdninger med lav inntekt rett til å få 20 timer gratis oppholdstid i barnehage per uke.

Fra 1. august 2021 settes inntektsgrensen til 583 650 kroner.

Foreldrebetalingen skal beregnes ut fra husholdningens samlede skattepliktige kapital- og personinntekt. Dette gjelder både for ordningen med reduksjon i foreldrebetalingen og ordningen med gratis kjernetid.

Som en husholdning regnes ektefeller, registrerte partnere og samboere. Som samboere regnes to ugifte personer over 18 år som bor sammen, og som har bodd sammen i et ekteskapslignende forhold i minst 12 av de siste 18 månedene, eller har felles barn. Bor et barn fast hos begge foreldrene, skal foreldrebetalingen beregnes ut fra inntekten i husholdningen der barnet er folkeregistrert."

For å få nedsatt foreldrebetaling barnehage, må du sende inn siste skatteoppgjer til postmottak@vaga.kommune.no eller levere per post til servicetorget i Vågå kommune.

Spørsmål kan rettast til Mona Sveen på tlf.nr 99693818